Det sier seg selv at møbler står sentralt når man snakker om innredning og interiør. Alle trenger et minstemål av møbler og det igjen betyr at markedet er enormt. Og siden det er noe alle etterspør så innebærer det at det er rom for et veldig stort spekter av stoler, bord, sofaer, senger og så videre ettersom – som svenskene sier – «smaken er som baken, delad».

Det er i første rekke smak og behag og lommeboken som styrer etterspørselen etter møbler. Når det er sagt så er det i stor grad også mote og trender som styrer dette markedet. Og det sier seg selv at det er noe produsentene tilpasser seg ganske fort. Som en som ikke verken kan eller vet mye om dette markedet er det fascinerende å se hvor mange varianter det er mulig å lage av lenestoler, sofaer og så videre. Det finnes tusenvis av forskjellige sofaer til tross for at de alle har fire ben og fyller samme funksjon. En modell lanseres det ene året og neste år eller i alle fall få år etter er den erstattet med en annen modell.

Noen tenker mer langsiktig
Veldig få modeller overlever trendene. Dessverre er det få produsenter som produserer de samme modellene år ut og år inn. De forbedrer litt år for år, men i grunnen er det samme modell som produseres og selges. Men noen gjør det. Produsenter som er overbevist om at deres design, kvalitet og funksjonalitet vil overleve mote og trender og bevare sin aktualitet uansett hva som hender. Det finnes gode eksempler på dette. Foretaket Norrgavel er et eksempel på det. I deres butikker finner du mange av de samme møblene som de solgte for tyve år siden.

Post Author: maks

bizplan